Vragen over mindfulness

Vragen en antwoorden over mindfulness en metta meditatie.

Well, yes and no. I've started this group to be able to meditate with others. Meditation is usually something done by yourself, but sometimes you may find that you could use some support in keeping motivated or in sharing some of your experiences. Sitting together can provide such support. Sometimes, people join the group that have zero meditation experience. We then provide some pointers about what to do and how to sit, accompanied by the requisite warnings. Apart from that, we keep our distance from traditional or modern theories of meditation and refrain from putting any experience into any contexts other than the meditator's own life. Rather, we allow each person to share their experience and try not to comment on it, unless expressly invited to do so.

So there is some instruction for those who want it. Please don't take our word for anything, without thinking it over thoroughly for yourself. Of course, you should never do this, even with the most advanced meditation experts. For one thing, there is no way of being sure that they actually have any teaching skills. So, like the Buddha said: "See for yourself." (Anguttara Nikaya 3.65)

Ja en nee. De groep is opgezet om samen te mediteren. Meditatie is doorgaans iets dat je in je eentje doet. Soms heb je echter behoefte aan wat ondersteuning in je motivatie of in je beleving. Samen zitten kan die ondersteuning bieden. Soms komen er mensen die nog nooit hebben gemediteerd naar de groep. We zorgen dan voor een paar instructies en enkele tips over houdingen en over het thuis alleen mediteren. Buiten deze instructies en de waarschuwingen die daarbij horen houden we ons op de vlakte als het gaat om duiding van de verschillende ervaringen in hun traditionele context.

Er is dus instructie aanwezig, mocht dat gewenst zijn. Maar neem me niet te serieus zonder er zelf goed bij stil te staan. Mijn advies is overigens om dit nooit te doen, ook niet bij ubergediplomeerde meditatie-experts. Zoals de Boeddha zei: "Zie het voor jezelf." (Anguttara Nikaya 3.65)

That depends. Mindfulness meditation is a specific way to regard your own moment to moment experience. It's not something many people are used to doing naturally. By sharpening our concentration on a stable, rhythmic and present-tense phenomenon, you can learn to remain more or less disassociated from what's going on in your life right now. It means that, for just a moment, you can practice not getting carried away by your thoughts, emotions, sensory impressions or bodily experience. Which, incidentally, does not mean that they're gone.

Hard work, then. Concentration, focus, developing wisdom. Aiming your attention again and again on your breath, on sounds, on your feet. A million times in five minutes, or so it can seem. That does not sound all that relaxing, does it.

Of course, there's a big BUT lurking here somewhere. By concentrating, you are busy busy busy developing mindfulness and wisdom. The net effect of which is that you are becoming ever less the plaything of your emotions, thoughts, sensory impressions or bodily experience. You're increasingly in control of deciding which stimuli are useful and which ones you might want to be careful with. There is freedom of choice in there somewhere. You don't HAVE to flow along with your thinking mind or your flowering emotions. You can choose to disregard certain sensory experiences or to examine others, like pain for instance, with more openness and love. And that IS relaxing.

Ja, en nee. Mindfulness meditatie is een manier om naar je eigen ervaring te kijken, op een manier die je van nature niet snel zou gebruiken. Door stevige concentratie op een stabiel, ritmisch fenomeen dat zich op dit moment afspeelt kun je leren om afstandelijker ten opzichte van je ervaring te blijven. Je laat je op zo'n moment even niet meer meeslepen met je gedachten, emoties, zintuiglijke indrukken of lichamelijke ervaringen. Dat betekent niet dat ze er niet zijn.

Dit is hard werk. Steeds opnieuw je aandacht richten op je adem, op geluiden, op je voeten, etcetera. Soms wel honderd keer in vijf minuten. Ontspannend? Mwah...

Maar... Je bent dus wel steeds bezig om mindfulness en wijsheid te ontwikkelen. Het effect hiervan is dat je je steeds minder een speelbal voelt van emoties, gedachten, zintuiglijke indrukken of lichamelijke ervaringen. Dat je meer controle krijgt over welke prikkels nuttig zijn, en welke minder. En dat je dus keuzevrijheid ervaart. Je hoeft niet per se meer mee in de flow van je gedachten of emoties. Je kunt ervoor kiezen om zintuiglijke ervaringen naast je neer te leggen of om lichamelijke sensaties, zoals pijn, met liefde te benaderen. En dát is dus wel ontspannend.