Meditatie thema avonden

De donderdagen gebruiken we om verschillende mindfulness thema's, ervaringen of meditatie onderdelen uit te diepen. We starten iets later dan op dinsdag, om acht uur. Net als op dinsdag ligt de nadruk op de meditatie zelf. Naderhand is er uiteraard de ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Standaard en hoofdzaak bij de onderstaande mindfulness oefeningen is dat je je als een onafhankelijke maar meelevende beschouwer opstelt van alles dat je met aandacht beschijnt. Kijk er rustig naar, zonder je te laten meevoeren in de stromen van sensaties, gedachten of gevoelens. Dit is niet eenvoudig, al was het maar omdat we het niet gewend zijn. Dat betekent dat je misschien vaak opnieuw zult moeten beginnen. Het goede nieuws is dat ieder moment weer een nieuwe kans is om te oefenen.

Mindfulness van gedachten

mindfulness-utrecht

Alles dat is wordt tweemaal geschapen. Eerst in gedachten en dan pas in het echt. Je gedachten nemen dus een belangrijke plek in. Toch zijn we ons er maar zelden van bewust hoe onze gedachten zich precies vormen. Je zou kunnen zeggen dat het hele idee van mindfulness meditatie eigenlijk een manier is om naar je eigen geest te kijken.

Mindfulness van je adem

mindfulness adem utrecht, ademmeditatie, meditatie ademhaling

Dit is de standaard meditatie die we op dinsdag doen. Je kunt hem echter uitbreiden om je adem steeds beter te leren kennen. Dit kan nut hebben omdat allerlei emotionele, fysieke en mentale situaties eerder aan je adem te merken zijn dan dat je je er anderszins bewust van wordt. Daarnaast ontwikkelen we concentratie, wijsheid en mededogen door ons bezig te houden met de adem.

Mindfulness in je lichaam

mindfulness lichaam utrecht, lichaamsbewustzijn meditatie utrecht

Dit is een beetje een onhandige benaming. Alle mindfulness beoefeningen vinden plaats in je lichaam, omdat dat het instrument is waardoor onze geest de werkelijkheid op dit moment waarneemt. Het is tevens het enige instrument waardoor we uberhaupt kunnen waarnemen. Door je te richten op de zintuiglijke input richt je je als vanzelf op iets dat zich op dit moment afspeelt. Een onhandige benaming dus.

Loopmeditatie

loopmeditatie utrecht, wandelmeditatie utrecht, mindful wandelen utrecht, mindful lopen utrecht

Gelijksoortig aan mindfulness van het lichaam. Bij de loopmeditatie ontwikkel je bewustzijn van je lijf in beweging. De gebruikelijke focus-punten voor je aandacht zijn de delen van je lijf die in beweging zijn, zoals je voeten, benen, heupen, armen, ruggegraat, schouders, hoofd. Het gaat er weer om dat je je bewust wordt van sensaties, gedachten en gevoelens zonder er in mee te gaan.

Hardloopmeditatie

mindful hardlopen utrecht, renmeditatie, hardloopmeditatie utrecht

Gelijksoortig aan loopmeditatie. Behalve dat je dus rent. Hardlopen is een manier voor veel mensen om even weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen. Dat betekent vaak echter dat de aandacht er ook bij inschiet. We proberen met hardloopmeditatie ons juist continu bewust te zijn van alles dat zich aan ons bewustzijn voordoet.

Abonneren op Front page feed